نیازی به اختراع دوباره چرخ نیست، فقط دستورالعمل را دنبال کنید!

ITILImplementation

گمان نمی‌کنیم کسی را بتوان یافت که بگوید پیاده‌سازی ITIL آسان است. اما قبلا بارها و بارها انجام شده است، بخاطر داریم که پیاده سازی ITIL در سازمان چیز جدیدی نیست. البته و قطعا، دلایل و مسائل مختلف در پشت هر قسمت و حوزه های مختلف آن وجود دارد، اما جنبه های معینی از این فعالیت فاکتورهای مشترکی دارند.

مانند پختن کیک، کار شما با پیدا کردن یک دستور پخت آغاز شده، سپس آنرا بررسی می‌کنید (در حالت ایده آل از کسی که قبل از آن استفاده کرده است)، آن را مطابق سلیقه و میل خود تغییر می‌دهید(مثلا تغییر در طعم و اندازه شکر و رنگ و ... ) و در فر می‌پزید. آنجا آشپزی و کیک بود، اینجا پیاده سازی  ITIL. 

بنابراین، در اینجا هم همان‌گونه است. دستورالعمل‌های آزمایش شده ما برای فرآیندهای ITIL با موفقیت پیاده‌سازی شده است. پس نیازی به شروع از صفرندارید، نیازی به اختراع مجدد چرخ ندارید.

فقط مطالعه نموده، منابع لازم را فراهم نمائید و از پیاده‌سازی و مزایای آن لذت ببرید!

سازمان

1.    رویکرد پیاده‌سازیITIL  باید به عنوان بخشی از استراتژی کلی فناوری اطلاعات بوده و از آن باید برای هدایت همه طرح‌های استراتژیک دیگر سازمان استفاده نمود.

پیاده سازی، بر کل سازمان IT شما تاثیر خواهد داشت، بنابراین اطمینان حاصل نمائید که با همه بخش‌ها ارتباط لازم را برقرار نموده‌اید. در غیر این صورت شما زمان و منابع با ارزش خود را از دست خواهید داد. این فعالیت‌ها را باید با استراتژی‌ها و طرحهای بزرگ سازمانی خود همراستا نمائید. و بخاطر بسپارید که این پیاده‌سازی همانند سایر پروزه‌ها که هیچگونه ارتباطی با جائی نداشتند نیست.

2.    در طول فرایند طراحی، سازمان پس از پیاده‌سازی ITIL را مد نظر قرار دهید.

معرفی فرآیندهای جدید، تقاضا برای ایجاد نقش‌ها و کارکردهای جدید را به همراه داشته، و ساختار فعلی مدیریت را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از اینرو، اطمینان حاصل نمائید که این نقش‌ها را درک کرده، برای حکمرانی مناسب برنامه‌ریزی کرده و قادر خواهید بود تا سازمان را بدون به خطر انداختن مدیریت خدمات نگهداری نمائید.

3.    تعامل، تعامل و تعامل - ارتباط مداوم در تمام سطوح سازمان بادی وجود داشته باشد.

چارچوب ITIL درباره افراد نیز هست،دقت کنید که با جزئیات و فواصل زمانی مناسب ارتباط برقرار کنید. همانند هرموقعیت دیگری که به تعامل با افراد نیاز است، سعی کنید تا با آنها صحبت کنید نه آنکه به آنها دستور داده و یا بجای آنها صحبت کنید.

4.    در مورد مزایا، انتظارات واقع بینانه ایجاد نموده و یک خط مبنائی برای نظارت بر پیشرفت تعیین کنید.

پذیرش تغییرات در درون سازمان به زمان نیاز دارد و پیاده‌سازی ITIL نیز از این قاعده مستثنا نیست. افراد نیاز به درک مزایای تغییر دارند، اما در تعریف مزایا حد اعتدال را باید در نظر داشت.

5.    تعامل با تامین کنندگان اولیه موجود

تمام قراردادهای شما چه داخلی، یا خارجی، به احتمال زیاد تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. باید در بالاترین کیفیت توافقنامه‌های سطح سرویس خود باشید. نقاط و نحوه تعامل با3rd party ها را شفاف و دقیق تعریف و معین کنید. و اطمینان بیابید که پیش از وقوع هر رویدادی برنامه مناسبی را طرح‌ریزی نموده‌اید. با همه اینها، ممکن است اولویت‌های شما با تامین‌کنندگان‌تان مطابقت نداشته باشد.

فرآیندها

6.    تمرکز بر زودبازدهی

در پیاده‌سازی بر روی فرآیندهای کوچک، ساده و زودبازه سرمایه‌گذاری ویژه‌ای بنمائید.

7.    حداکثر منافع را تنها زمانی می‌توان به دست آورد که، تاثیر هر فرآیند بر دیگری، درک شده باشد.

برای درک وابستگی‌های بین فرآیندها، کتابهای مرجع ITIL، سریع‌ترین و بهترین منبع می‌باشند. است. از بررسی مجدد و چک کردن کارها با کتاب‌ها هراسی نداشته باشید، چرا که امکان دارد همین موضوع پروژه شما را نجات دهد

8.    اولویت‌بندی انتخاب فرآیندها باید بر اساس سطح بلوغ فعلی باشد.

تمرکزتان باید بر روی فرایندهای قابل اجرا و منابع موجود باشد. و همواره به مقالات و راهکارهای پیشنهادی دیگران توجه داشته باشید، بسیاری بر این باورند که این روش به آنها کمک کرده است. و قاعده کلی، درست همانند زندگی واقعی: اول انجام کارهای مهم، سپس کارهای کمتر قابل توجه.

9.    استفاده از موفقیت به عنوان سکوی پرشی برای بهبود بیشتر

پیاده‌سازی ITIL یک تعهد استراتژیک و طولانی است. از موفقیت‌های کوچک هر گام برای تشویق به گام بعدی باید استفاده نمود.

فناوری

10. استفاده از ابزار در کنار فرآیندها را به عنوان بخشی از رویکرد خود از روز اول داشته باشید.

اهمیت ابزار را دست کم نگیرید. انتخاب زودهنگام به شما این امکان را می‌دهد که ابزار را مطابق نیازهایتان بهتر و سریعتر سفارشی نمائید. فراموش هم نکنید که ابزار همه چیز نیست.

مقایسه تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی

در شرایطی که تولید و عرضه کالا و خدمات، مبنا و میزانی جهت سنجش توسعه‌یافتگی اقتصادی کشورها قلمداد میشود، مصرف‌کننده به‌عنوان عنصری که پایداری این روند را تضمین کند نقشی مهم و حیاتی در رونق بخشی به بازار ایفا می‌کند.

مقدمات برنامه ریزی استراتژیک

آموزش برنامه‌ريزي استراتژيك و بالاتر از آن تفكر استراتژيك يكي از نيازهاي مديران است. آن‌ها نياز دارند تا علاوه بر خود، اين مفاهيم در مجموعه آن‌ها نيز نهادينه گردد.

سیر تکامل روشی کارت امتیازی متوازن از سیستم ارزیابی عملکرد تا سیستم جامع مدیریت

در اواخر دهه 1980 مقالات متعددی در نشریات مدیریتی اروپا و امریکا در مورد ناکارآمدی روش‌های ارزیابی عملکرد شرکت‎ها منتشر شد. در سال 1987 تحقیقاتی توسط انجمن مدیریت حسابداری امریکا نشان داد که 60 درصد از مجموع 260 مدیر مالی و 64 مدیر اجرایی شرکت‌های آمریکایی از سیستم ارزیابی عملکرد خود ناراضی بودند.

کلمه Cynefin، اصطلاحی ولزی است که توسط محقق ولزی به نام دیو اسنودن جهت توصیف چشم‌اندازی از ماهیت تکاملی سیستم‌های بغرنج ازجمله عدم قطعیت ذاتی آن‌ها انتخاب شده است. این نام تأثیر تجربیات انسان بر تعاملات او را یادآور می‌کند.

فرصت رشد یک تریلیون دلاری ایران در دوران پساتحریم بر اساس تحلیل‌های مکنزی

ایران چقدر و با چه سرعتی می‌تواند رشد کند؟ کدام‌یک از محرک‌های رشد از اهمیت بالاتری برخوردار هستند؟ و چه چیزی ممکن است پیامدی برای اقتصاد جهان محسوب شود؟

برنامه‌ریزی استراتژیک مدل دیوید

تغییرات در محیط‌های درون و برون‌سازمانی از مهم‌ترین ویژگی‌های موردتوجه مدیران و برنامه ریزان استراتژیک می‌باشد. امروزه بیشتر سازمان‌ها برای افزایش توانمندی‌ها، رشد و بقای بلندمدت و کاهش ریسک عملیات خود نیازمند تدوین برنامه‌ریزی استراتژیک می‌باشند.

بیشتر نشان دادن